Beneteauova najstarija linija ima kultni status, a među industrijskim jedrilicama predstavlja dobar omjer cijene i kvalitete. Njome smo zajedrili u tipičnim ljetnim jadranskim uvjetima.


O liniji First ne možemo reći puno, a da jedriličarima nije već odavno poznato. Najstarija je i prepoznatljiva linija jedrilica francuskog brodogradilišta Beneteau koja se gradi od 1977. godine. Ističu se po dobrim performansama i maritimnim sposobnostima, pogodne su za obiteljsko krstarenje i klupsko regatavanje. Do sad je pod tim imenom sagrađeno preko 25 tisuća primjeraka i ukupno 70 modela jedrilica. Na Mediteranu je vjerojatno nemoguće naći marinu, a da u njoj nije vezan barem jedan First.
Danas je u ponudi 6 modela brenda od 14 do 53 stope i mogle bi se po¬dijeliti u 4 kategorije od malih sportskih 14-ica bez kabine, zatim dnevnih jedrilica od 24 stope, preko glisirajućih krstaša od 27 i 36 stopa, do performansnih krstaša od 44 i 53 stope, koje spadaju pod širi pojam jahti i pogodne su za dugo obiteljsko krstarenje, ali i konkurentno klupsko regatavanje.
Premijeru Firsta 44 je brodogradilište Beneteau imalo prošle jeseni u Cannesu, a ovo je upravo ta jedrilica sa serijskim brojem 001. Navalnu arhitekturu radio je studio Biscontini Yacht Design, dok je dizajn eksterijera i interijera radio Lorenzo Argento i gradi se u dvije verzije. Oprema prve verzije više je orijentirana za krstarenje, s naglaskom na udobnost i nosi naziv jednostavno First 44, dok je druga sportskije opremljena i nosi naziv First 44 Performance. Glavne razlike su u dubini i tipu kobilice, težini i materijalu bulba, zatim u visini i materijalu jarbola, te u oblogu palube tikovinom ili gelcoatom, odnosno opremi kokpita s 4 ili 6 vinčeva, sa i bez klizača škote glavnog jedra itd.
Performance verzija nudi i opciju vodenih balastnih spremnika od 300 litara sa svake strane. Nije puno, ali kada smo u regati, svakih pola čvora brzine vrijedi…

 


MODERAN DIZAJN, KARBONSKI JARBOL


Budući da je naš testni primjerak građen za prezentaciju na sajmu, ima miješanu opremu, pa je kobilica kraća i na palubi je tikovina, a u kokpitu su četiri vinča, od čega tri električna, ali jarbol je viši i od karbona. Obje verzije u standardu se nude s velikim integriranim baštunom. Jedrilje je moderno, s jarbolom izmaknutim maksimalno prema krmi, kako bi omogućili čim veću površinu letnih jedara.
Linija brodice je vrlo elegantna, moderna, sa širokim bokovima, te širokom krmom, zaobljenom od vodene linije prema gornjem dijelu trupa. Profil krova kabine je nizak, te je općenito paluba vrlo jednostavno izvedena s dugim nježnim linijama, pa je preglednost preko svega odlična iz bilo kojeg kuta. Paluba na provi je prohodna i komotna za pripremu jedara, a s obzirom na to da je ravna, pogodna je za uživanje u suncu tijekom sidrenja i tamo bi se mogle postaviti i sklopive stolice za romantične prigode.

POZICIJOM JARBOLA U INTERIJERU VIDI SE DA JE PRI IZRADI KONCEPTA JEDRILICE, PREDNOST DANA JEDRILJU, ŠTO JE POHVALNO

Bočni prolazi su široki i bez zapreka po čitavoj dužini trupa. Prohodnost je važna stavka na brodici jer jamči brzu reakciju, odnosno sigurnu plovidbu. Kokpit je moderan, elegantnih oblih linija bez oštrih elemenata klupe i oko ulaza, a to je uvijek tražena osobina da ne zapinju konopi, teže je zapeti i dobro izgleda. Klupe su ergonomski dizajnirane i udobne, posebno s jastucima, a s obzirom na jednostavnost upravljanja jedrilicom, za očekivati je da će se posada, uključujući i skipera, tijekom krstarenja uglavnom nalaziti duboko zavaljena u naslon klupa.

 


FUNKCIONALNOST PROSTORA


Iz kokpita se dobro vidi horizont, čak i kada je sprayhood s biminijem podignut, zahvaljujući visokom prozirnom vjetrobranu. Dobar je i jasan pogled na instrumente postavljene na jarbolu ispod buma, a nadohvat ruke su i sve komande za korigiranje smjera pomoću jednog od čak tri uređaja za upravljanje autopilotom u vanjskom dijelu.
Iz pozicije skipera mogućnosti su takve da se jedrilicom može bez poteškoća upravljati u dvoje, a snalažljiviji će jedriličari jednostavno njome upravljati i sami. Na postoljima kolutova kormila su svi uređaji za navigaciju. Naš primjerak opremljen je velikim Garminovim chart-plotterima s obje strane, uređajem za upravljanje pramčanim potisnikom, zasebnim Raymarine uređajem za autopilot, kompasom, botunima za upravljanje navigacijskim i ambijentalnim svjetlima, trubom, dizalicom krmene platforme i predviđenim mjestima za botune sustava vodenog balasta koji nismo imali na raspolaganju.
Odmah ispred postolja kormila su sa svake strane po jedan električni i jedan manualni vinč, do kojih su provučeni svi konopi sa stoperima i od tamo skiper ima potpunu kontrolu nad brodicom. U originalu, ova “crui¬sing” verzija opreme palube dolazi s fiksnom pozicijom škote u sredini kokpita, između dva koluta kormila, što nije najspretnije rješenje. Mi smo srećom imali ugrađen veliki klizač koji, osim što omogućava bolju kontrolu jedra, pruža bolju prohodnost u kokpitu.
First 44 ima zanimljivo rješenje bočne klupe za skipera s obje strane, koja je dobro pozicionirana za sjedenje na više načina. Područje oko skipera ima visoku čvrstu aluminijsku ogradu u kutevima krme, i na sredini, pa se tijekom jedrenja čovjek osjeća sigurno i ima se gdje prihvatiti. U podu su nagibne stepenice, idealne za vodoravno stajanje kada je jedrilica nagnuta.

Ispod kokpita na krmi je veliki garažni prostor, kojem se pristupa odozgo kroz veliki otvor kokpita ili kroz otvor po širini kada je spuštena krmena platforma. Unutra stanu napuhani tender, mali motor i ostale morske igračke. Platforma je savršena za guštanje u ljetnim radostima. Zahvaljujući velikim čvrstim stepenicama koje se otvaraju skupa s platformom, odlična je komunikacija s obalom prilikom boravka u marini.


ZA DUGU PLOVIDBU


Ulaz u kabinu je širok i ima čvrsti rukohvat od inoksa s lijeve strane, što je važna stvar za brzu reakciju s obzirom na to da je riječ o jedrilici s visokim stropom interijera pa od kokpita do poda imamo proći šest stepenica. Interijer je vrlo prostran zahvaljujući 4,25 metara širine u sredini trupa. Salonom dominiraju velika L-kuhinja i veliki stol za objedovanje s lijeve strane prostora, s dvije velike klupe. Budući da je jarbol izmaknut prema krmi, nalazi se uz sredinu stola, što nije baš uobičajeno, a tu vidimo i da je prilikom osmišljavanja koncepta jedrilice naglasak bio na jedrenju, bez kompromisa nauštrb interijera.
Najvažnije je da ne smeta, a budući da se nalazimo na jedrilici, lijepo je vidjeti ključne brodske elemente. Nasuprot stolu, s desne strane je velika klupa pogodna za dnevni odmor koja se može i proširiti podizanjem naslona, te biti pogodna za odmor skipera. Iz ležećeg položaja, od tamo ima dobar pregled nad još jednim velikim Garminovim MFD-om, iznad skiperskog stola sa svim potrebnim navigacijskim uređajima, ladicom za karte i ključnim sklopkama struje nadohvat ruke.
Kuhinja je potpuno opremljena za dugi boravak i pripravljanje složenih jela, a u elementima ispod sudopera i kabinetima ima puno mjesta za pospremanje namirnica, suđa i posuđa. Nasuprot kuhinji je standardno raspoređena prostrana kupaonica s odvojenom tuš-kabinom i velikim umivaonikom.

JEDRILICA IMA DOBRO POGOĐENI TRUP, DOBRO JEDRI I NA KORMILU SE OSJETI SVAKA NJENA NAMJERA


Ambijent interijera na našem je primjerku vrlo ugodan, toplih nijansi drva. Svi elementi i pod izvedeni su tehnologijom vodootporne šperploče s furnirom. Na podu je grublja, a na plohama kabineta fini oblog furnira tikovine, s rubovima od punog drva. Što znači da će se pod i neki dijelovi elemenata vjerojatno brzo potrošiti uslijed intenzivnog korištenja, primjerice u charteru, no riječ je o današnjem standardu i takav se oblog relativno lako mijenja kada dođe vrijeme za to.
Krmene kabine su standardno opremljene, s dovoljno prave komocije za duži boravak dvoje ljudi. Strojarnica je također standardno raspoređena, s velikim pristupom ispod stepenica ulaza i kroz nekoliko otvora sa svake strane kroz krmene kabine. U standardu ne dolazi s instaliranim svjetlom, što je korisno i lako se može ugraditi, a osim toga, doima se urednom i lako dostupnom za najčešće servisne poslove.

 


JEDRENJE I DOJMOVI


Naša jedrilica na testu je bila opremljena glavnim jedrom, roll genovom te Code 0. Jedrili smo u uvjetima umjerenog maestrala brzine oko 12 čvorova, vjetrom tipičnim za ljetna razdoblja na Jadranu. Uz obalu gdje je maestral slabio do 7 čvorova, brzina je i dalje bila iznad 5 čvorova. U oštru orcu s 13 čvorova aparenta i protiv kurenta pred Splitskom lukom držali smo 7,5 čvorova. Mezonave jedrili smo u pravilu brzinom vjetra, dok je u polukrmu, s Code 0 brzina bila oko 8,5 čvorova.
Plovidba na motor je ugodna, gotovo uopće bez buke i bez vibracija. Unutra je Yanmar 4JH57, s elektroničkom ručicom za upravljanje, što na jedrilici ima svojih mana, pa se primjerice ne može ubaciti u brzinu kada je motor ugašen, pa se tijekom jedrenja čuje elisa. Srećom, zbog modernih pataraca od sintetičkih materijala taj zvuk nadglasaju vibracije od strujanja vjetra u oputi, što brodici daje pravi “jedriličarski” osjećaj. Brodica je opremljena pramčanim potisnikom za pomoć u pristajanju. Budući da ima sustav kormila s dva lista, što je prednost u jedrenju, prilikom pristajanja ima svojih nedostataka, no to su stvari na koje se vlasnik ovakve brodice mora naviknuti i u kombinaciji s potisnikom može izvoditi željene manevre u skučenim prostorima marina. Na timunu je osjećaj upravljanja izrazito osjetljiv, precizan i svatko tko će htjeti istjeravati svaku desetinku čvora, moći će to osjetiti u ruci, što je uzbudljiv osjećaj. Kada se pusti, jedrilica istog trenutka traži svoj put i daje indikaciju što bi se još moglo namjestiti. Isto tako, pritiskom botuna autopilota, jedrilica suvereno podnosi valove, zanošenja i ništa se dramatično ne događa.
S nama su na testu bili i Hrvoje Modrić i Emil Tomašević iz charter tvrtke Ultra Sailing. Emil je inače obožavatelj Beneteauovih jedrilica i njihov dugogodišnji zastupnik, direktor Ultre, te prije svega uspješan hrvatski jedriličar. Njegove ste tekstove o jedrenju imali prilike čitati u Moru prije 20 godina, a možda ste i čitali njegovu knjigu Priručnik za jedrenje… Emilovo iskustvo, vještine i znanje o jedrenju su neosporivi. No, unatoč tomu što je pristran, zamolili smo ga da pokuša rezimirati svoje dojmove o Firstu 44.

ODNOS ULOŽENOG I DOBIVENOG


„Kad ja vidim konjića na nečemu što piše First, imam osjećaj da je to dobro. Zato što je odnos vrijednosti i dobivenog u korist dobivenog. Ima dobar dizajn i dobru cijenu u odnosu na brodove koji imaju jednaku kvalitetu i koji koštaju više. First 44 je pravi primjer toga i svidio mi se od prvoga trenutka. Ovaj brod ima malo ‘previše’ opreme – tikovu palubu, klimu, grijanje, ekstra baterije i svu moguću opremu, još uz to karbonski jarbol i standardnu kobilicu. Dakle Performans je, ali ne onaj pravi. Jako lijepo jedri, njemu treba 5, 6, 7 čvorova vjetra, nakon toga postiže jako lijepe brzine. Vjerujem da, kad bi ga premjerili da bi imao i uspjeha na regatama. Kao obiteljski krstaš, mislim da je to ono što Beneteau zna napraviti. U kategoriji od 40 do 50 stopa, teško će se naći tako dobar odnos cijene i onoga što ste dobili. Ima stvari koje su mogli bolje, ali ima i onih koje su bolje nego što sam očekivao. Beneteau zna napraviti sve, jedino je pitanje isplati li im se to. Kod First linije ulažu malo više jer im je to brend za imidž, a ne neki brend koji nosi novac. Ima veliku tradiciju i mislim da je First 44 zaista pravi First.“

A mi ćemo se s Emilom složiti. Dizajn, performanse i osjećaj jedrenja te boravak na brodu su bez zamjerke, dok su materijali u izradi interijera nešto jeftiniji, ali to se itekako osjeća na krajnjoj cijeni brodice. Također, jedrilica djeluje jednostavnom za održavanje, što je bitna stavka, posebno ako je u charteru. Njome se lako upravlja, možete jedriti i u paru te se pritom osjećati smireno i sigurno.

FIRST 44
Dužina preko svega 14,15 m
Dužina trupa 13,18 m
Vodena linija 12,82 m
Širina 4,25 m
Balast (standard) 3300 kg
Težina 10.660 kg
Gaz (standard) 2,15 m
Navalna arhitektura Biscontini Yacht Design
Dizajn Lorenzo Argento
Godina modela 2022.
Tank goriva 200 l
Tank vode 370 l
Motor 4JH57 CR SD 57 KS
Jarbol carbon classical
Glavno jedro 61 m2
Genova 60 m2
Code0 105 m2
Osnovna cijena DAP brodogradilište bez PDV-a 343.200 €
Konačna cijena potpuno opremljenog testiranog modela u Hrvatskoj bez PDV-a 584.315 €

Jedrili: Ekipa Mora, Emil Tomašević i Hrvoje Modrić
Napisao Teo Marević
Snimili: Teo Marević i Marin Srzić